Adverteerders willen ‘Dream-Hacking’ gebruiken om merken in je dromen te implanteren

Adverteerders willen ‘Dream-Hacking’ gebruiken om merken in je dromen te implanteren

Volgens een recentelijk gepubliceerd essay door onderzoekers van Harvard, de Universiteit van Montreal en MIT in Aeon Mag, is 77 procent van alle marketeers en adverteerders van plan om ‘dream-hacking’-technieken te gebruiken om onze dromen binnen de komende drie jaar binnen te dringen met advertenties.

Een kernonderwerp van het essay was de recente biermarketingcampagne van Molson Coors, waarbij het bedrijf gratis bier aan mensen aanbood in ruil voor deelname aan een “droomincubatieonderzoek”, zoals gerapporteerd door American Craft Beer.

De droomstudie liet deelnemers een korte marketingvideo bekijken met pratende vissen, hypnotiserende beelden, bergachtige landschappen en dansende bierblikjes, die deed denken aan iets uit een wilde PCP-trip.

Het bierbedrijf zette ook One Direction-ster Zayne Malik in die zichzelf livestreamde, terwijl hij in slaap viel toen hij de video eerder dit jaar op Instagram bekeek.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Zayn Malik (@zayn)

Een glijdende schaal

De wetenschappers zeggen in het Aeon-essay:

“We bevinden ons nu op een zeer gladde helling. Waar we naartoe glijden, en met welke snelheid, hangt af van de acties die we ondernemen om onze dromen te beschermen.”

Ze gingen verder door te zeggen dat het team van wetenschappers “ook verbijsterd is door het gebrek aan publieke verontwaardiging over het simpele idee dat onze nachtelijke dromen op grote schaal worden geïnfiltreerd door zakelijke adverteerders.” Ook verwijzend naar dat wat ooit ‘science fiction’ was, nu realiteit wordt.

Analisten voorspellen dat de praktijk op dezelfde manier zal worden gehandhaafd als de Amerikaanse Federal Trade Commission haar federaal verplichte regels handhaaft tegen het gebruik van niet-geïnformeerde toestemming voor subliminale advertenties.

Subliminale reclame, ook wel sluikreclame, is in veel landen over de hele wereld verboden vanwege de ethische problemen rond het implanteren van gedachten in het onderbewustzijn van een persoon zonder hun toestemming.

Geschiedenis van droomincubatie

Droomincubatie gaat meer dan 4.000 jaar terug tot het oude Egypte en werd door veel oude culturen beoefend.

“Slapers lagen in heilige bedden in het Ṣaqqārah Serapeum om goddelijke dromen te ontvangen; naar het oude Griekenland, waar zieke mensen gingen dromen in orakeltempels; tot vandaag, waar droomincubatie een sleutelrol speelt in genezing, therapeutische en spirituele praktijken zoals yoga nidra en Mohave-sjamanisme”, schreef Aeon Mag.

Dus misschien zijn met Coca-Cola en Heineken gevulde dromen iets dat we allemaal zouden moeten verwachten voor de toekomst – en iets waar we in elk geval voor moeten waken -no pun intended.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.