De neergang van MSM
In de Verenigde Staten zijn gevestigde media zoals CNN en MSNBC aan hun neergang begonnen volgens journalist Glen Greenwald. Kijkcijfers liegen niet, en die laten bijvoorbeeld zien dat prime-time programma’s van MSNBC niet meer dan 100 duizend kijkers van onder de 55 jaar trekken. “Wat een afgang met zo’n groot bedrijf achter zich,” aldus Glenn Greenwald.
Joy Reid and Chris Hayes both have now sunk to fewer than 100,000 people watching their shows in prime-time under the age of 55: the only demo that matters to advertisers.
No way to over-state what a complete failure that is: with a huge corporation and cable access behind them. pic.twitter.com/2dVNmWtwQU
— Glenn Greenwald (@ggreenwald) September 8, 2021
Een afgang mag je dat gerust noemen als je de cijfers vanuit tv-nation Amerika vergelijkt met die in het veel minder bevolkte Nederland: op maandagochtend 2 september keken er meer mensen (gemiddeld 140 duizend mensen) naar de halve finale dames rolstoelbasketbal.
Ook in Nederland verandert het medialandschap. Natuurlijk weten veel jongeren al niet eens meer wat een tv-gids is, als ze al een tv hebben, en is er veel meer te kiezen, van Instagram tot Café Weltschmerz en de podcast van Joe Rogan.
De Gelderlander ziet een trend in talkshowland. De dagelijkse borreltafel was jarenlang voor veel Nederlanders dé plek om even bij te komen, maar steeds minder mensen lijken het nog te zien als een serieuze plek om zich te informeren.
Ronald Wintjens reageert in bovengenoemde krant: “Zijn toch ook vaak waardeloos!” M Bruijn plaatst ook een reactie op de website van de krant: “De talkshows zijn een complete minachting van het kijkerspubliek. Politiek correct gewauwel als tijdvulling.”
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.