Belangenverstrengeling? Pfizer sponsort vaccinpodcast BNR Radio

Belangenverstrengeling? Pfizer sponsort vaccinpodcast BNR Radio

Is het mogelijk een objectief journalistiek programma te maken over vaccins wanneer Pfizer de hoofdsponsor is? ‘Het is volkomen normaal en er is helemaal geen sprake van belangenverstrengeling’ schrijft de Amerikaanse journalist Whitney Webb in een sarcastisch commentaar op Twitter.

Is het verstandig als een slager zijn eigen vlees keurt? Op Twitter plaatst het nieuwsmedium Blckbx een soortgelijke vraag: ‘Hoe geloofwaardig is een radiostation dat zich laat sponsoren door Pfizer en AstraZeneca ten midden van een vaccinatiedrang & -dwang crisis?’

Objectiviteit

BNR Radio praat over de ontwikkeling van vaccins in de podcast De Weg naar een Vaccin. Gasten praten er onder meer over het testen op proefpersonen en genetische codes. De gasten staan voor zover bekend niet op de loonlijst van farmaceutische bedrijven. Zou dat wel het geval zijn, dan was hun objectiviteit in twijfel getrokken. Immers, ze zullen niet vertellen over zaken die hun werkgever in de weg kan zitten.

Doordat Pfizer in dit geval sponsor is van het programma, wankelt de geloofwaardigheid ervan alsnog. Kan er wel vrijuit gesproken worden over de gevaren van het vaccin, de onzekerheden van het product en de noodzaak van vaccinatie? Pfizer kijkt immers over de schouder mee. Het is onwaarschijnlijk dat het een programma sponsort waarin het bedrijf zelf of vaccins in het algemeen negatief naar voren komen.

Vermoeden

De toon van een ander programma van het radiostation, BNR BREEKT, doet vermoeden dat een kritische blik ten opzichte van coronavaccinatie geen prioriteit heeft: Presentator Iwan Verrips bespreekt met Bas van der Putte, hoogleraar gezondheidscommunicatie de vraag ‘Hoe we twijfelaars kunnen overhalen zich toch te laten vaccineren.” Het antwoord van de hoogleraar: “Die mensen kun je overhalen door te zeggen ‘dat vaccin wordt nu al acht maanden gebruikt en er zijn eigenlijk nauwelijks bijwerkingen bekend’.”

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan geeft Whitney Webb met een videocompilatie haar kijk op de inmenging van de farmaceutische gigant in berichtgeving van de media. De journalist van The Last American Vagabond en Unlimited Hangout voorziet haar post van sarcastische commentaar: ‘Dit is volkomen normaal en er is helemaal geen sprake van belangenverstrengeling.’

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.