Google weigert advertenties te tonen bij ‘nepnieuws’ over klimaat
Google heeft besloten geen advertenties meer te plaatsen bij websites waarop ‘desinformatie’ over het klimaat getoond wordt. Dit nieuwe beleid geldt voor zowel de zoekmachine als het videoplatform YouTube, meldt het bedrijf. Wie onderzoekt en bepaalt wat ‘desinformatie’ is en welke bronnen hierbij worden gebruikt, is onduidelijk.
Het platform hoopt naar eigen zeggen te voorkomen dat mensen geld verdienen met content die “de oorzaken van klimaatverandering verkeerd weergeeft”.
Voorbeelden van nepnieuws omtrent klimaat zijn volgens Google het ontkennen van de temperatuurstijging op de aarde, klimaatverandering omschrijven als een “hoax” en niet willen toegeven dat menselijke activiteit bijdraagt aan het klimaatprobleem. “Adverteerders willen niet dat hun advertenties naast dit soort beweringen worden weergeven”, aldus Google.
Het bedrijf zegt klimaatverandering aan te pakken door “duurzame praktijken te promoten” en neemt hiermee een duidelijke stelling in tegenover de verschillende opvattingen over het klimaat. Alternatief nieuws over het klimaat zal via Google en YouTube vindbaar blijven, maar de makers van dit nieuws kunnen er op deze manier geen geld meer aan verdienen.
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.