M&M’s zijn wel kleurrijk maar niet woke. Daar komt verandering in

M&M’s zijn wel kleurrijk maar niet woke. Daar komt verandering in

Vul de volgende zin aan: ‘… gaat zich wereldwijd inzetten om een wereld te creëren waarin iedereen het gevoel heeft dat hij erbij hoort.’ Human Rights Watch? De Verenigde Naties? Clarence Seedorf? Coldplay? Nee. De M&M’s nemen de taak op zich.

‘M&M’S bestaat al meer dan 80 jaar en dit jaar blijft het merk evolueren om de meer dynamische, vooruitstrevende wereld waarin we leven te weerspiegelen,’ geeft het moederbedrijf Mars aan. Het laat weten de komende jaren ‘de kracht van plezier te gebruiken om het gevoel van verbondenheid voor 10 miljoen mensen over de hele wereld tegen 2025 te vergroten.’

Best ambitieus voor kleine chocoladecreaties met kunstmatige kleuren. Put the money where the mouth is, zeggen ze dan in de Verenigde Staten, waar de maker van chocoladerepen en andere eetbare producten haar hoofdkwartier heeft. ‘Het merk heeft de M&M’S FUNd geïntroduceerd om de impact van het merk op onze missie te ondersteunen.’ Met geld, goederen en mentoren wil het kansen in de kunst- en entertainmentruimte bieden ‘om ervoor te zorgen dat mensen toegang hebben tot ervaringen waar iedereen voelt dat ze thuishoren.’

We hebben het nog steeds over kleurige chocoladesnoepjes in kleine zakjes voor vier euro twintig uit de bioscoop.

Inclusief en gastvrij

‘Het vernieuwde merk M&M’S zal bovendien een modernere kijk op het uiterlijk van onze geliefde personages bevatten, evenals meer genuanceerde persoonlijkheden om het belang van zelfexpressie en de kracht van de gemeenschap door middel van verhalen te onderstrepen. M&M’S branding zal ook een andere toon weerspiegelen die inclusiever en gastvrijer is en mensen verenigt.

Natuurlijk, de M&M’s waren al flink gelaagd, maar het kon best nog wel een stukje genuanceerder. Voor wie zich per ongeluk nog niet eerder had verdiept in de verschillende persoonlijkheden van onze zoete vrienden: de groene is een vrouw met hoge hakken. Maar was dat niet een beetje seksistisch? Daarom heeft ze nu ‘relaxte sneakers die haar zelfvertrouwen weerspiegelen.’ Het sex appeal van de bruine, de enige andere vrouw in het bonte gezelschap, mocht ook best wel wat minder. Samen met de groene verenigen ze nu de krachten als vrouwen die solidair zijn met elkaar.

 

 

En zo gaat het verder en duikelt de ene nuance over de ander. De rode gaat minder pesten, de gespannen en angstige oranje –  ‘Generatie Z kan zich daar het beste in herkennen’, is de opmerkelijke observatie van M&M’s- ‘zal meer van zichzelf gaan houden.’ Financieel adviseur Martin Armstrong vraagt zich af: ‘Wat doen ze in hemelsnaam in het water daar bij mars Inc.?’

De aankondiging van Mars stopt hier niet. Een ‘Full Potential Platform’ voor gendergelijkheid wordt opgetuigd, en een omgeving van respect en gelijkwaardigheid gecreëerd. Tussen neus en lippen door verbindt het bedrijf zich aan het SHEBA Hope Coral Reef Restoration en gaan ze ook CO2 neutraal produceren.

Chocola of alleenstaande moeder

Niets om cynisch over te doen. Of wel? Wederom Armstrong: ‘Woke marketing is een zielige poging om de verkoop te verhogen door het zaaien van verdeeldheid en nep-empathie. Echte inclusiviteit en het liefhebben van je naaste, bestaat echt. Je kunt natuurlijk ook doen alsof een stuk chocolade een sterke alleenstaande moeder is die zichzelf identificeert als een non-binaire panseksueel wiens kind hen bij hun voornaam noemt.’

Op Twitter zoeken mensen vooral naar manieren om zo geestig mogelijk voor de dag te komen. ‘Dit is een grote overwinning voor de onderdrukte M&M’s,’ is te lezen op het account van The Candace Show. De satirische website The Babylon Bee kondigt aan: ‘M&M’s introduceren een nieuwe transpersoonlijkheid die zichzelf identificeert als een Skittle,’ referend aan een concurrerende zoetigheid. Titania McGrath, het alter ego van comedian Andrew Doyle, noteert: ‘Martin Luther King had een droom. Dat we op een dag meer diversiteit zouden zien onder vermenselijkte chocoladesnoepjes. Die droom is uitgekomen.’

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.