PayPal voert boete van $2.500 voor ‘onjuiste informatie’ tóch in
Onlinebetalingsgigant PayPal heeft stilletjes een enorm impopulair beleid aangenomen, waardoor het gebruikers een boete van 2500 dollar kan opleggen wanneer het bedrijf denkt dat ze de servicevoorwaarden hebben geschonden. Dit, met overtredingen die ontzettend vaag en subjectief zijn, zoals het publiceren van “schadelijke, obscene, intimiderende of aanstootgevende” berichten.
PayPal quietly added the $2500 penalty again.#DeletePayPal #DeleteVenmo pic.twitter.com/NjmhxHmXO0
— Wall Street Silver (@WallStreetSilv) October 27, 2022
Hoewel PayPal eerder deze maand dit aanstootgevende beleid uit haar servicevoorwaarden had verwijderd (na wijdverbreide verontwaardiging en oproepen om het te boycotten), merkten gebruikers dat een variatie van de eerdere tekst woensdag opnieuw in hun voorwaarden verscheen.
Volgens de herziene servicevoorwaarden worden consumenten die “tegoeden ontvangen voor transacties die de gebruikersvoorwaarden schenden”, gewaarschuwd dat ze $2500 boete voor elke overtreding van dat beleid zullen moeten betalen, waarbij het geld naar ‘eigen goeddunken’ van hun rekeningen wordt afgeschreven.
De gebruikersvoorwaarden lijken te zijn gewijzigd om “het promoten van verkeerde informatie” als een boetewaardige overtreding te elimineren, hoewel de lijst met verboden activiteiten nog steeds zeer subjectieve beschrijvingen bevat. “Het promoten van haat, geweld, raciale of andere vormen van intolerantie die discriminerend zijn”, “items die als obsceen worden beschouwd” en “bepaalde seksueel getinte materialen en diensten” zijn allemaal verboden, hoewel dit in de praktijk moeilijk te definiëren is.
PayPal’s lijst met ‘beperkte activiteiten’ bevat nog steeds ‘het verstrekken van valse, onnauwkeurige of misleidende informatie’. Gebruikers die zich bezighouden met beperkte activiteiten kunnen niet alleen worden geconfronteerd met $2.500 kosten voor elke beetje ‘onjuiste informatie’, maar lopen ook het risico de toegang tot hun PayPal-rekening volledig te verliezen.
Na de publieke reactie op de boete van $2.500 eerder deze maand, stond PayPal erop dat het beleid “ten onrechte” was uitgerold en “onjuiste informatie” bevatte. ‘PayPal’, zo zei het bedrijf, ‘beboete mensen niet voor verkeerde informatie en deze tekst was nooit bedoeld om in ons beleid te worden opgenomen.’
De herinvoering van het controversiële beleid suggereert echter dat dit inderdaad is wat het bedrijf oorspronkelijk bedoelde.
De betalingsverwerker kwam onlangs ook onder vuur te liggen van Britse politici wegens vermeende betrokkenheid bij politiek-gemotiveerde censuur, en sommige parlementsleden hebben gedreigd wetgeving in te voeren die PayPal en andere soortgelijke bedrijven zou verbieden om gebruikersaccounts om politieke redenen te bevriezen.
dienstmededeling:
Potkaars is gestopt met het gebruik van #PayPal @PayPalNederland omdat ze hun klanten/gebruikers blokkeren vanwege hun mening. https://t.co/Pyq8w85qXA
doei, #PayPalCancelled
— potkaars (@potkaars) October 27, 2022
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.