Russell Brand haalt uit: “Mainstream media zijn gebaat bij oorlog”
“De media zijn op zoek naar winst, de wapenindustrie wil een gunstige oorlogsverslaggeving en (voormalig) militair personeel is op zoek naar een baan. ” Zo vat de Engelse comedian en kritische geest Russell Brand in zijn video(college) op YouTube de rampzalig symbiotische relatie tussen mainstream media, de wapenindustrie en (ex-) militairen samen.
Afghanistan staat plotseling weer in het middelpunt van de belangstelling. Maar door wie laat het publiek zich informeren? Door media die niet onafhankelijk (kunnen) zijn worden we makkelijk misleid. Wat wordt wel verteld en wat wordt weggelaten? “Het bloedvergieten dat ons te wachten zou staan door de Taliban in de verslaggeving krijgt veel meer gewicht dan de doden die in de laatste twintig jaar gevallen zijn door de Verenigde Staten,” vertelt Brand zijn publiek.
Brand laat de verstoorde verhoudingen in verslaggeving ook doeltreffend zien met het voorbeeld van Trey Gowdy. Na zijn politieke carrière in de Verenigde Staten kreeg Trowdy een baan bij een kantoor dat zich bemoeit met de juridische zaken en lobby van bedrijven in de wapenindustrie. Op Fox News krijgt hij nu uitgebreid de tijd voor zijn betoog voor een langer verblijf van de Amerikaanse troepen in Afghanistan.
“We gaan niet weg uit Afghanistan voordat we het land veiliger en vrijer hebben achtergelaten voor Afghaanse meisjes en vrouwen,”zegt Gowdy bij Fox News. Een ex-politicus dus die nauw samenwerkt met partijen die financieel hele goede zaken doen met oorlog, in de rol van commentator en opiniemaker bij een televisiestation dat afhankelijk is van geldschieters die met en in conflictgebieden geld verdienen. Zo’n achtergrond voorziet de uitspraak toch even van wat context. Russell Brand weet er met veel gevoel voor theater wel raad mee.
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.