TikTok is partner van het WEF en creëert trend: tienerjongens willen meisjes vermoorden op dates
In een nieuwe TikTok-trend filmen tienerjongens en jonge mannen zichzelf terwijl ze hardop fantaseren over hoe zij meisjes mee op date nemen, om hen vervolgens te vermoorden.
Wereldwijd zijn er op het moment zo’n miljard TikTok-gebruikers, waarvan 3 miljoen in Nederland. Wanneer zo’n enorm populair platform, dat voornamelijk jongeren als doelgroep heeft, een dergelijk beeld van mannen neerzet, in hoeverre kunnen ‘normale’ mannen nog assertief zijn richting vrouwen zonder daarmee als ’toxic’ te worden weggezet? Of erger, als potentiële ‘moordenaar’ worden aangemerkt? En hoe heeft TikTok zo’n enorme invloed op onze jeugd weten te bewerkstelligen, die misschien zelfs jongeren aanspoort om dit soort fantasieën realiteit te maken?
there is a trend on tiktok of young men creating scenarios where they violently kill women they go on dates with. do they realize that women fear this every time they go out with men on dates? pic.twitter.com/WgXqNM4yUb
— Héloïse (@belivetsgloves) March 19, 2022
Beeldvorming Oekraïne
TikTok lijkt niet alleen bij te dragen aan een negatieve (gender)imago’s, maar bemoeit zich tevens met het beeld dat wij in het Westen van de oorlog in Oekraine krijgen. Zo kwam uit een artikel van de NOS notabene al naar voren hoe groot de rol van TikTok hierin is. In het artikel wordt uitgelegd dat het algoritme bepaalt welke video’s het nodige bereik krijgen, om zo een populaire ‘TikTok-er’ te worden of een massaal, uniform beeld van een situatie te creëren.
Oprichter TikTok en het World Economic Forum
Zhang Yiming, oprichter van TikTok (en moederbedrijf Bytedance), is de op een na rijkste man in China en sprak in januari 2020 nog op een congres van het WEF. In 2019 was TikTok al partner van het WEF, toen de twee samenwerkten aan een ‘diversiteitscampagne’ genaamd #allthedifference, die zich focuste op ‘inclusiviteit’. “We vieren uw verschillen. Laat ons zien wat jou uniek maakt, hoe je de labels van je afwerpt, of wat je hebt gedaan om de wereld toleranter te maken. Een [wereld] waar niemand wordt uitgesloten vanwege ras, religie, geslacht, handicap of seksuele geaardheid. Je verhalen kunnen #allthedifference maken”, zo staat er op de website van het WEF.
Op 3 juni 2020 publiceerde het WEF een artikel waarin zij “het nut van grootschalige platforms met een aanzienlijk bereik in het licht van COVID-19” aanstipt en hiervoor Zhang Yimes citeert:
“We hebben enorm veel geluk gehad met platforms zoals TikTok die contact konden maken met gebruikers en ze creatieve en leuke mogelijkheden konden bieden, zelfs als ze thuis vastzaten. Het was zo belangrijk voor ons om eerstelijnsgezondheidswerkers te ondersteunen, evenals getroffen gemeenschappen, waaronder studenten, docenten, muzikanten en restaurantmedewerkers terwijl we deze ongekende uitdaging samen aangingen.”
— Zhang Yiming, oprichter en CEO van het moederbedrijf van TikTok, ByteDance
Ook CEO van TikTok trots lid van het WEF
Niet alleen oprichter Yiming, maar ook CEO Shou Zi Chew is betrokken bij het WEF en staat als lid aangemerkt. In januari 2021 legt hij in een video op het YouTube-account van het WEF uit hoe je een betere ‘corporate citizen’ kan zijn. Hieronder zijn betoog, die wellicht terecht deze reactie onder de video uitlokte:
“Corporate citizen”? Sure doesn’t sound like something from CyberPuck Dystopian futuristic hell…. G. Orwell would be shocked.”
WEF en TikTok raden boeken aan
Middels TikTok weet het WEF ook de boekkeuzes van jongeren te beïnvloeden. Een ander project van de twee is namelijk ‘BookTok’, waarmee bepaalde boeken worden aangeraden. Volgens de trotse omschrijving van het project raden gebruikers in hun video’s boeken aan, maar we weten inmiddels dat TikTok’s algoritme, gevoed door de investeringen van het WEF, beslist welke video’s bereik hebben. Zou ‘The Fourth Industrial Revolution’ van WEF-oprichter Klaus Schwab hier wellicht iets beter door verkocht zijn? De lijst met boeken die volgens (en door) de app populair zijn, zijn allemaal boeken die gericht zijn op thema’s als klimaatverandering, gender, ras en algemene ‘inclusiviteit’.
This is how TikTok helped propel book sales to a bestselling year https://t.co/8M4Ab78t3n pic.twitter.com/xfkRJBcRhy
— World Economic Forum (@wef) March 14, 2022
Op de website van het WEF hierover staat:
“Hoewel een reeks factoren aan de basis lag van de stijging – waaronder COVID-gerelateerde aanbevelingen om thuis te blijven en een uitbreiding van de Amerikaanse kinderbelastingvermindering die volgens NPD BookScan bijdroeg aan het gezinsinkomen – kan een deel van de boost worden toegeschreven aan TikTok-gebruikers die vertellen over boeken met de hashtag #BookTok.”
Ironisch gezien, staat het boek van Robert F. Kennedy, ‘The Real Anthony Fauci’, in de bestseller top 10 van Amerika, evenals hier in Nederland het Corona Bedrog van Thierry Baudet op 1 staat. Het is een hoopvol teken dat men massaal deze kritische boeken leest, maar wellicht tegelijkertijd de reden voor het WEF om in te grepen en dit te doen middels de ‘beïnvloedbare’ jeugd.
Het Word Economic Forum maakt zelf ook gretig gebruik van TikTok middels https://www.tiktok.com/@worldeconomicforum, waar zij moeiteloos veel jonge gebruikers kunnen bereiken.
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.