Twan Houben: “De Nederlander, als klant van overheidsdiensten, is gedegradeerd tot een sukkel”
Café Weltschmerz biedt sinds enige tijd de ruimte aan verschillende experts en graag geziene gasten om hun visie op een actueel thema met ons te delen. In de rubriek Vrienden van Weltschmerz zullen verschillende onderwerpen aan bod komen, waarbij uiteraard ook alternatieve geluiden welkom zijn. Graag zien wij dan ook uw reactie onderaan een artikel tegemoet.
Eerder deelden wij de video van Pierre Capel waarin hij uitlegt wat de nieuwe C-booster doet verschillen van de vorige en hoe deze is ‘opgekrikt’. (klik hier).
Vandaag delen wij de column van Twan Houben over de afbraak van onze economie. Is Nederland een soort EU proeftuin geworden voor maatschappij ontwrichtende experimenten?
In Frankrijk heeft bijna ieder klein dorp nog zijn eigen burgemeester, bakker, slager, restaurants, cafés , meerdere pinautomaten en goed ontwikkeld MKB. Ook zijn er in veel van die kleinere plaatsen nog bankfilialen met glimmende gevels waarachter gesproken wordt over een nieuwe hypotheek, bedrijfskrediet, of beleggingen. Van de CBDC heeft niemand op straat hier gehoord. Ik ken Frankrijk als mijn broekzak en ben er 21 jaar intensief mee bezig geweest.
Nederland toont het volledig tegenovergestelde beeld. Gemeenten zijn gefuseerd tot grotere gemeenten. Vele burgemeesters raakten hun banen daardoor kwijt. De sociale cohesie in de dorpen ging mede daardoor verloren. Bakkers, slagers, fietsenwinkels en kleine supermarkten verdwenen al in rap tempo uit het straatbeeld. In een paar jaar tijd is 75% van alle pinautomaten opgedoekt. Plaatselijke restaurants en cafés werden gesloten, of gingen failliet. Bankfilialen werden gesloten. Ook in grotere steden.
Als je een lening, of hypotheek wilt afsluiten, moet je een 088 nummer bellen. Daar kan je eerst een half uur tot drie kwartier wachten, voordat je iemand te spreken krijgt, De betreffende persoon die je te woord staat is vaak een thuiswerker. Soms met een krijsende baby op de achtergrond. Vaak weet hij / zij je niet verder te helpen. Of je morgen nog eens terug kunt bellen?
De Nederlander, als klant en consument van overheidsdiensten, is gedegradeerd tot een sukkel die zich van alles moet laten welgevallen. Niets klant is koning. Klant is een onbeduidende minkukel geworden.
Geheel in lijn met de dagelijks waarneembare destructie van de Nederlandse samenleving, werd op 23 september jl. door “top” ambtenaren het advies aan minister Kaag gegeven om bakkerijen, slagers, cafetaria’s en andere energie-intensieve mkb-bedrijven maar gewoon failliet te laten gaan. Ze leveren geen wezenlijke bijdrage aan de samenleving, aldus de ambtenaren in kwestie. Zie https://lnkd.in/eWgBYNz6
De afbraak van onze economie en samenleving lijkt voor Kaag c.s. een beter alternatief dan de EU teleur te moeten stellen bij de retoriek en vechtlust tegen Rusland. Je moet wat voor je principes over hebben nietwaar? Ook al moet je daarvoor je land te gronde richten en meer dan een miljoen medelanders in de armoede storten. Realpolitik.
Zijn de desastreuze maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland een voorbode van wat andere EU landen nog te wachten staat? Is Nederland een soort EU proeftuin geworden voor maatschappij ontwrichtende experimenten? Krijgen we daar een EU subsidie voor? Wellicht dat ik beter een huis in Frankrijk kan kopen, ook al is hier de economie in slechtere staat dan Nederland.
Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.