Vrouw bestrijdt racisme door ‘witte mensen’ uit ‘inclusieve’ welzijnspraktijk te weren – Column

Vrouw bestrijdt racisme door ‘witte mensen’ uit ‘inclusieve’ welzijnspraktijk te weren – Column

‘ALLEEN MENSEN VAN KLEUR ZIJN WELKOM IN MIJN WELZIJNSPRAKTIJK’, zo staat er met koeienletters bovenaan een artikel van OneWorld. Het artikel, geschreven door Tamara Hartman – schrijft over inclusie, identiteit en ‘herstory’ – aldus haar biografie, vertelt het verhaal van Sheila Chitanie die een onlangs een ‘holistisch paradijs’ genaamd KABRA opende.

Hoewel, met het woord holistisch zou ze ook moeite hebben, want “Ik associeer het woord met de vele witte praktijken die het gebruiken. Daardoor verliest het de waarde die het voor mij heeft.”

“Holistisch genezen gaat volgens Chitanie onder andere over je politieke bewustzijn en je fysieke en mentale welzijn, ‘maar doordat het woord gekaapt is door witheid omvat het niet altijd alle kruispunten van onderdrukking’.”, gaat het artikel verder. “Het woord ‘paradise’ op het raam maakt daarentegen goed duidelijk wat KABRA wil zijn. “Heteronormativiteit en witheid houden we hier buiten de deur. Haast te mooi om waar te zijn. Net een paradijs”.”, aldus Chitanie.

Vervang hier het woord ‘witheid’ door een andere kleur, of afkomst, of ‘voorkeur’, en ga na welk gevoel bij je opkomt.

Tibor Olgers, business coach en oprichter van De Nieuwe Lichting, deelde via Instagram in zijn verhaal het volgende over de ‘inclusieve’ praktijk:

‘Ik pak even wat letterlijke citaten van deze zwaar racistische vrouw, maar vervang het woord wit met jood okay?’

“Joden houden we hier buiten de deur. Net een paradijs”.

“Shiatsu wordt veel door Joden gebruikt. Daardoor verliest het voor mij zijn waarde”.

Hij vervolgt zijn statement met:

“Deze vrouw is in de war. Maar de media is ziek. Laat je niet verleiden door de extreem linkse woke gekkies met hun mooie termen als inclusiviteit en diversiteit. Hun gedachtegoed is even giftig als die paar bekende leiders uit de vorige eeuw die ook graag selecteerden op basis van uiterlijke kenmerken, geloofsovertuiging en seksuele voorkeur.”

“Eens in de zoveel tijd ontstaat een stroming die roept:

  • Deze keer gaat het communisme wel lukken!
  • Dit is wel een goede reden om te selecteren op uiterlijke kenmerken!”

“Laten we elkaar als mensen behandelen. En niet als een kleurtje. En dus elkaar beoordelen op basis van karakter en competentie ipv uiterlijk en voorkeur”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanleiding om ‘witte mensen’ te weren

Het artikel gaat verder met het persoonlijke verhaal van Chitanie, waarom zij deze super inclusieve praktijk is begonnen. De doorslag was voor haar dat haar tante op klaarlichte dag was verkracht en vermoord – serieuze noot: uiteraard verschrikkelijk-, door een onbekende man. Het woord ’tante’ is hier klikbaar en leidt naar een artikel van het Parool.

Yoga for black babes

Ook staat er in het artikel wat er zoal plaatsvindt in haar holistisch paradijs. Zoals bijvoorbeeld ‘Yoga for black babes’:

“En zo zijn er meer initiatieven die KABRA faciliteert, zoals Yoga For Black Babes, opgericht door Meron Taye (28) en Jaël Hofwijks (29). Om de week op zondag verzamelen zwarte vrouwen zich op aubergine-kleurige yogamatjes om een les te volgen van yogadocente Merete Richters (29).”

Toen ik een promovideo van deze zeer verwelkomende les in mijn eigen verhaal op Instagram deelde, met de vraag waarom deze mevrouw racisme met racisme ‘bestrijdt’ in het verhaal hiervoor, duurde het welgeteld 5 minuten voordat deze video ‘niet meer beschikbaar’ was. Maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Ook staat deze les nog steeds trots op de website van het ‘paradijs’.

Het artikel deelt ook een review van Deelnemer Anna Akyerè (32), die “vertelt hoe belangrijk een plek speciaal voor zwarte vrouwen voor haar is.” “Ik heb al zo lang yoga willen doen maar de witte yoga-community weerhield me ervan. Hier krijg ik geen opmerkingen over mijn haar, maar heb ik gesprekken met andere zwarte vrouwen over waar zij hun haar laten vlechten. Daarnaast is het fijn om een plek als dit te steunen, waarbij je direct je eigen community steunt en niet een gegentrificeerde witte yogaschool.”

Vraag

Mijn vraag aan Chitanie, uit welke welzijnspraktijk ben jij geweerd, vanwege je afkomst, kleur of oriëntatie? Noem er 1, en dan schrijf ik met alle liefde een artikel over die racistische praktijk.

Ook wil ik vragen in hoeverre zij denkt dat deze beleidskeuzes bevordelijk zijn in de strijd tegen racisme, in verhouding tot hoe deze juist bijdragen aan verdere polarisatie?

Maar wie ben ik, om als witte (waarschijnlijk racistische) vrouw met duizenden privileges, ‘zonder enkele struggle te hebben gekend’, hierover te durven schrijven? Mocht dit je antwoord zijn, zeg ik alvast het volgende:

Als ik, op basis van mijn huidskleur, niet meer mijn mening mag geven over overduidelijke uitsluiting, kwaad met kwaad bestrijden, of hoe je het ook wil noemen, is dat dan niet een cirkelredenering – waarbij de kwestie zo hermetisch is afgesloten, dat je dat een gevangenis an sich kan noemen?

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.