Winterspelen niet het uithangbord waar China op hoopte

Winterspelen niet het uithangbord waar China op hoopte

De Olympische Winterspelen in Beijing zijn mogelijk niet het uithangbord waar veel Chinezen op hoopten. De kijkcijfers vallen tegen in veel landen en politieke gasten bleven thuis. Het strikte coronabeleid komt ook al niet gastvrij over. De Belgische atlete Kim Meylemans vroeg zich in dat kader  af: “Ik weet niet of ik nog eens 14 dagen in isolatie aan kan op deze Spelen”

In het sportgekke Amerika daalden de kijkcijfers met zo’n vijftig procent ten opzichte van de winterspelen van vier jaar geleden in Zuid-Korea (met ongeveer hetzelfde tijdsverschil, dus daar kan het niet aan liggen). In Canada kijken zo’n 25 procent minder mensen naar de Spelen ten opzichte van vier jaar geleden. De BBC zag een daling over dezelfde tijdsspanne van 2.4 miljoen kijkers naar 1.3 miljoen voor de openingsceremonie.

Geopolitiek

In Nederland zijn de kijkcijfers vrijwel gelijk gebleven aan die van eerdere Spelen. Het gevoel dat mensen aan het evenement overhouden echter zal anders zijn. Veel hoogwaardigheidsbekleders van landen zoals de Verenigde Staten, Japan en Australie blijven thuis vanwege de schending van mensenrechten in het land. In het bijzonder wordt gewezen op de relatie met de Tibetanen en Oeigoeren. Op de achtergrond spelen geopolitieke afwegingen altijd mee – wat zijn de economische en militaire verhoudingen en wie kiest partij voor wie bij conflicten.

Streng imago

Premier Rutte hield de afwezigheid van een politieke afvaardiging op coronagerelateerd. Het is hetzelfde virus dat mensen geen fijn beeld geeft van China. Het rigoreuze coronabeleid wordt ook op de Spelen toegepast en dat heeft gevolgen voor de tribunes. Atleten worden elke dag getest en hebben beperkte bewegingsvrijheid tijdens hun verblijf. Zodra ze positief getest worden, moeten ze geïsoleerd. Een emotionele video van de Belgische atlete Kim Meylemans over haar isolatieperikelen ging de wereld over.

Ook de Nederlandse verslaggever voor de NOS Sjoerd den Daas werd wereldnieuws: middenin de uitzending werd hij weggesleept door een Chinese official. De Spelen kosten landen in de regel meer geld dan ze opleveren, maar voor marketeers blijft het een evenement om je vingers bij af te likken: wekenlang staat een land in de schijnwerpers. De huidige editie doet het imago van China echter geen goed zo lijkt het.

Hieronder het fragment van het voorval met Den Daas. Daaronder een Twitter-draadje van dezelfde verslaggever, waarin hij o.a. aangeeft dat zijn team ‘net als andere buitenlandse collega’s,’ de laatste weken tijdens opnames regelmatig gehinderd of gestopt is door politie.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.