De neergang van MSM

De neergang van MSM

In de Verenigde Staten zijn gevestigde media zoals CNN en MSNBC aan hun neergang begonnen volgens journalist Glen Greenwald. Kijkcijfers liegen niet, en die laten bijvoorbeeld zien dat prime-time programma’s van MSNBC niet meer dan 100 duizend kijkers van onder de 55 jaar trekken. “Wat een afgang met zo’n groot bedrijf achter zich,” aldus Glenn Greenwald.

Een afgang mag je dat gerust noemen als je de cijfers vanuit tv-nation Amerika vergelijkt met die in het veel minder bevolkte Nederland: op maandagochtend 2 september keken er meer mensen (gemiddeld 140 duizend mensen) naar de halve finale dames rolstoelbasketbal.

Ook in Nederland verandert het medialandschap. Natuurlijk weten veel jongeren al niet eens meer wat een tv-gids is, als ze al een tv hebben, en is er veel meer te kiezen, van Instagram tot Café Weltschmerz en de podcast van Joe Rogan.

De Gelderlander ziet een trend in talkshowland. De dagelijkse borreltafel was jarenlang voor veel Nederlanders dé plek om even bij te komen, maar steeds minder mensen lijken het nog te zien als een serieuze plek om zich te informeren.

Ronald Wintjens reageert in bovengenoemde krant: “Zijn toch ook vaak waardeloos!” M Bruijn plaatst ook een reactie op de website van de krant: “De talkshows zijn een complete minachting van het kijkerspubliek. Politiek correct gewauwel als tijdvulling.”

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word lid
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel en het dossier Archief.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.