De prijs van vrijheid: boycotten ’s werelds grootste bedrijven binnenkort Twitter?

De prijs van vrijheid: boycotten ’s werelds grootste bedrijven binnenkort Twitter?

Meer dan twintig maatschappelijke organisaties zetten bedrijven onder druk om niet meer te adverteren op Twitter. Mocht het social mediaplatform meer ruimte geven aan dissidente geluiden, zoals de nieuwe eigenaar Elon Musk van plan is, moeten bedrijven zich terugtrekken. Dat menen groepen zoals Black Lives Matter Global Network Foundation, Friends of the Earth en het Center for Countering Digital Hate: ‘Met uw dollars kunt u Musks ijdelheidsproject steunen of hem ter verantwoording roepen.’

De brief werd verstuurd naar aanleiding van de NewFronts conferentie voor digitaal adverteren die nu aan de gang is. Sprekers op de conferentie zijn niet de minsten in adverteerdersland: onder andere afkomstig van YouTube, Samsung, Amazon en Meta. De ‘mediawaakhonden’ Accountable Tech, Media Matters for America en UltraViolet schreven een protestbrief die werd ondertekend door meer dan twintig NGO’s. Hun boodschap: ‘Als topadverteerders op Twitter, riskeert je merk geassocieerd te worden met een platform dat haat, extremisme, misinformatie over gezondheid verspreidt en complottheoretici de ruimte geeft.’

De opstellers van de oproep refereren onder meer aan de TED-talk die de miljardair onlangs gaf. Ze zien het als alarmerend dat Musk de vrijheid van meningsuiting op het platform wil in-/herstellen en stellen vast dat dat ‘niet alleen giftig (toxic) is voor degenen die het treft, maar ook voor de bedrijven die adverteren op het platform.’

 

Machtig genoeg?

Is er een grote ‘cancelgolf’ ter waarde van miljarden dollars aanstaande of zullen de bedrijven die onder druk van de publieke opinie de banden met Rusland al hebben doorgesneden, zich nog eens goed bedenken voordat ze een weer politiek correcte move maken? Zijn clubs zoals Union of Concerned Scientists, V-Day/One Billion Rising en Women’s March machtig genoeg om een vuist te maken tegen ’toxic Elon’? Is het slechts het begin van een grotere campagne tegen Twitter die aanstaande is?

 

Follow the Money

Musk reageert via Twitter kort op de brief: ‘Wie zijn de donoren van deze organisaties die jouw toegang tot informatie willen controleren? Laten we dat uitzoeken…’

Goed, een klein beginnetje: Friends of the Earth (de moederorganisatie van Milieudefensie) ontvangt geld van het Rockefeller Brother Fund, het Open Society Institute van George Soros en de Tides Foundation steunen Media Matters for America. Het Center for Countering Digital Hate is verbonden aan de Zwitserse miljardair Hansjörg Wyss. Via deze link is meer te lezen over de activiteiten en agenda van deze man. Ga gerust zelf verder op onderzoek.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.