Hoe kinderen worden warm gemaakt voor de prik

Hoe kinderen worden warm gemaakt voor de prik

De vaccines van Pfizer voor kinderen in de leeftijd van vijf tot negentien jaar zijn in de Verenigde Staten eind oktober goedgekeurd door de FDA (Food and Drug Administration). Om miljoenen kinderen en hun ouders nu over te halen voor de prik, worden reclames en campagnes ingezet. “Ik kreeg een spuitje en toen kreeg ik deze coole pleister op mijn arm.”

‘Zo’n vijftien miljoen doses gentherapie van Pfizer zijn in aantocht’, meldde Children’s Health Defence (CHD) vorige week. De Amerikaanse regering promoot de experimentele behandeling. Veel mensen twijfelen echter, nog meer dan bij de vaccinaties voor volwassenen, of ze hun kinderen laten inenten. Alarmerende berichten over hartproblemen, bloedpropjes en andere complicaties staan een snelle en massale omarming van het vaccin voor kinderen in de weg. De onzekerheid over de effecten op lange termijn dragen nog meer bij aan de terughoudendheid.

CNN heeft samen met het Amerikaanse Sesamstraat een uitzending gemaakt om de zorgen over het vaccin bij de allerjongste jeugd weg te nemen en waar mogelijk te enthousiasmeren. Niet alleen over het vaccin overigens, maar ook over mondkapjes, handen wassen, verjaardagen op afstand en dergelijke.

Opa’s en oma’s

Sanjay Gupta, de medische correspondent van CNN, en journalist Erica Hill praten in de uitzending met Elmo, koekiemonster en de andere figuren van het kinderprogramma. Ze hebben het over de vermeende veiligheid van het vaccin, het pijnloze prikken, toffe pleisters en het beschermen van opa’s en oma’s. Ondertussen stellen ouders en kinderen via een videoverbinding vragen en schuiven artsen virtueel aan.

“Kan ik het vaccin ook al krijgen?” vraagt Elmo aan Gupta. “Het is alleen voor kinderen vanaf vijf jaar oud,” antwoordt de man van CNN, om eraan toe te voegen: “maar de wetenschappers doen hard hun best om dat te veranderen.” Hij spoort Elmo wel aan om zijn masker te blijven dragen, iets wat de bewoner van Sesamstraat maar al te graag doet.

Gupta

Op social media zijn de reacties op de campagne overwegend negatief. De bekende viroloog en immunoloog Robert Malone laat zijn ongenoegen blijken via Twitter: ‘Sanjay Gupta en CNN dachten misschien dat het schattig was, maar ze overtreden meerdere ethische grenzen. Ze verdienen vervolging en een boycot. Gupta zou zijn dokterstitel moeten inleveren. Serieus, stop. Dit is niet oké!’

Malone laat het er niet bij zitten, want een paar minuten later post hij een bericht  gericht aan Gupta, die het een paar weken geleden al zwaar te verduren kreeg toen hij te gast was bij podcastmaker Joe Rogan. ‘Klaag alstublieft bij alle Amerikaanse accreditatie-organisaties. Dr. Sanjay Gupta promoot vaccins zonder licentie bij kinderen. We kunnen het. We moeten dit doen. Dit moet stoppen.’

Pfizer

Lai Dama reageert op Malone door een reclamevideo van Pfizer te plaatsen op Twitter. Want CNN heeft een uitzending met Sesamstraat gemaakt, maar wie spint er vooral garen bij een snelle verspreiding van het vaccin?, lijkt ze zich af te vragen.

In de video zegt een kind: “Iedereen wil een superheld zijn. Maar echte helden helpen anderen.” Kinderen ontwikkelen immers geen of nauwelijks klachten wanneer ze COVID-19 krijgen. Ze kunnen wel anderen helpen, zoals hun grootouders, is de boodschap.

Martha Rowen is het duidelijk niet eens met de manier waarop op het sentiment van de kinderen wordt ingespeeld:  ‘Ik kon het niet langer dan een paar seconden aanzien. Ze moeten worden aangeklaagd en Gupta zou zijn beroep niet meer mogen uitoefenen, op zijn minst.’

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.