Frankrijk verbiedt korteafstandsvluchten vanwege ‘klimaatcrisis’

Frankrijk verbiedt korteafstandsvluchten vanwege ‘klimaatcrisis’

De Franse regering is de eerste grote economie die korteafstandsvluchten verbiedt waarbij een trein- of busalternatief van 2,5 uur of minder bestaat. Dit is een maatregel waarover in 2021 werd gestemd en die in april 2022 van kracht gaat.

Het verbod is ‘een poging’ om de CO2-uitstoot van het land als gevolg van vliegtuigreizen te verminderen. Dit is volgens The Guardian een actie die 12% van de Franse binnenlandse vluchten zou kunnen elimineren. De getroffen vluchten zijn die van de hoofdstad Parijs naar steden als Bordeaux, Nantes of Lyon.

In 2021 heeft de Franse regering haar binnenlandse luchtvaartmaatschappij Air France gered voor een bedrag van 7 miljard euro, na verliezen te hebben geleden als gevolg van Covid-19-maatregelen. De voorwaarde die hieraan werd gesteld was dat de nationale luchtvaartmaatschappij ‘milieubewuster’ moest worden. Zo lijken de ‘pandemie’ en de ‘klimaatcrisis’ als chronologische onderdelen van de great-reset-agenda perfect verband te houden.

De Franse minister van Milieu Elisabeth Borne zei destijds dat “we Air France hebben gevraagd om de milieutransitie te versnellen”, wat tot 40% van de vluchten met een spoorverbinding van minder dan 2 of 2,5 uur treft. De Franse regering heeft andere luchtvaartmaatschappijen gevraagd hetzelfde te doen, en merkte op dat het ontbreken van vluchten van Air France goedkope luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid gaf om dezelfde vluchten aan te bieden. Borne: “Als we dingen van Air France vragen, moet het niet als resultaat hebben dat goedkope bedrijven dit gat gaan kunnen opvullen en hun eigen service kunnen aanbieden.”

Internationale vluchten

Een ‘nadeel’ dat door milieugroeperingen wordt genoemd, is dat het verbod alleen van toepassing is op lokaal verkeer en niet op vluchten die zijn aangesloten op internationale vluchten. De implicatie hier is dat het de vraag is hoeveel van de geschatte reductie van 12% op korteafstandsvluchten dan daadwerkelijk zal worden bereikt.

Dit komt omdat de overheid Air France-vluchten nog steeds moet laten kunnen concurren met internationale vluchten door Parijs vanuit steden als Lyon in het buitenland, zodat klanten niet in plaats daarvan Londen of Amsterdam als hub kiezen.

Andere EU-landen voeren ook soortgelijke ‘milieuprikkels’ in om ‘de CO2-uitstoot rond binnenlandse reizen te verminderen’. De Oostenrijkse regering heeft bijvoorbeeld een soortgelijke voorwaarde opgenomen tijdens de reddingsoperatie van Austrian Airlines, waarbij binnenlandse vluchten moeten worden afgeschaft als er een alternatieve treinreis van minder dan drie uur mogelijk is, zoals tussen Wenen en Salzburg.

Greenpeace pleit voor een verbod op korte vluchten als er een treinalternatief is van minder dan zes uur, zo meldt CNN Traveler. Greenpeace stelt dat dit een derde van de drukste korte vluchten van Europa zou beïnvloeden en 3,5 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar zou elimineren.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.