Het nieuws dat Elon Musk een bod van miljard heeft uitgebracht op Twitter, slaat in als een bom. De een is uitzinnig dat de excentrieke ondernemer een bod doet op Twitter, de ander ziet het als grootheidswaan en/of heeft zijn bedenkingen bij zoveel potentiële mediamacht voor Musk: ‘Zo veel rijkdom in de handen van een klein groepje mensen is een maatschappelijke ziekte.’
Een paar uur geleden kondigde Musk zijn bod van ongeveer 41 miljard dollar op Twitter aan. Dat deed hij op…Twitter. Voor de aandeelprijs van ongeveer 54 dollar per stuk wil hij alles opkopen. Het bestuur moet nog akkoord. Als ze direct akkoord gaan, is dat groot nieuws voor de tech- en mediawereld en interessant voor economen en Musk-fans wereldwijd. De CEO en het gezicht van Tesla en SpaceX geeft aan dat het direct zijn laatste bod is. Mocht het bestuur geen overeenstemming bereiken, zal Musk mogelijk uit het bedrijf stappen: “Als dit bod niet niet wordt geaccepteerd, moet ik mijn positie als aandeelhouder heroverwegen.”
I made an offer https://t.co/VvreuPMeLu
— Elon Musk (@elonmusk) April 14, 2022
Vrijheid van meningsuiting
Onlangs werd bekend dat Musk grootaandeelhouder werd met 9.2 procent van alle aandelen. Hij kocht zich op grote schaal in nadat hij volgers op Twitter vroeg: ‘Vrijheid van meningsuiting is essentieel voor een functionerende democratie. Denk je dat Twitter echt begaan is met dit principe?’ Hij drukte de deelnemers op het hart dat de survey ‘consequenties zou hebben: ‘Breng zorgvuldig je stem uit.’ Musk pakt nu door. Wanneer Musk volledig eigenaar wordt, zal hij naar eigen zeggen het mediaplatform reorganiseren en zorgen voor een digitale plek waar iedereen zijn zegje kan doen: ‘Twitter heeft buitengewoon veel potentie. Ik kan het eruit halen.’
Reacties
De reacties zijn verdeeld. Hieronder een paar afkomstig van (uiteraard) Twitter. Investeerder en financieel analist Willem Middelkoop ziet het wel zitten, getuige zijn ‘Yeah!!!’.
Yeah!!! https://t.co/eGANnM7EJw
— Willem Middelkoop (@wmiddelkoop) April 14, 2022
Een andere gebruiker schrijft: ‘Als je denkt dat een niet-te-houden, egocentrische Elon Musk, die meerdere beursonderzoeken tegen zich heeft lopen, een eerlijker beleid voert dan Jack Dorsey of Parag Agrawal…’ refereert We Are One aan de voormalige en de huidige CEO van Twitter. Hij vervolgt: ‘…dan is het tijd om je Tesla-gebruiksaanwijzing neer te leggen en de Wall Street Journal te lezen.’
https://twitter.com/weare1_we/status/1514611209219174411
Walter Shaub is voormalig medewerker van het Amerikaanse bureau voor overheidsethiek (U.S. Office of Government Ethics). Dat is onder andere gericht is op het voorkomen van belangenverstrengeling tussen overheid en bedrijfsleven. ‘Het feit dat Elon Musk een theatershow opvoert over Twitter met losgeld dat hij nog had liggen…’ schrijft hij sarcastisch, ‘… is eens te meer een voorbeeld van hoe zoveel geld in de handen van een paar mensen een maatschappelijke ziekte is.’
https://twitter.com/waltshaub/status/1514584619701739520
Onderstaande reactie ziet niet hoe de inmenging van Musk in Twitter bij zou dragen aan een ‘functionerende democratie’ zoals de Tesla-innovator het zelf verwoordde. De persoon achter het account TDJMCR – OG 716 ziet dat het medialandschap al te veel bepaald wordt door een klein groepje aandeelhouders en eigenaren. ‘Een artikel lezen over Elon Musk en zijn strubbelingen om een heel mediaplatform te bezitten… in de Washington Post, dat in handen is van Jeff Bezos.’
https://twitter.com/TJDMCR/status/1514594621560602625
Update 18:30 De Saudische prins Al Waleed accepteert het bod van Musk niet.
I don't believe that the proposed offer by @elonmusk ($54.20) comes close to the intrinsic value of @Twitter given its growth prospects.
Being one of the largest & long-term shareholders of Twitter, @Kingdom_KHC & I reject this offer.https://t.co/Jty05oJUTk pic.twitter.com/XpNHUAL6UX
— الوليد بن طلال (@Alwaleed_Talal) April 14, 2022
Gesprek
Reacties
Praat mee over deze bijdrage