Nieuws

Nederlandse topschakers denken dat coronapas prestaties in de weg zit

oktober 12, 2021 Erik Ouwerkerk

Een groep topschakers heeft vandaag een kort geding aangespannen tegen de Koninklijke Nederlandse Schaakbond en de gemeente Hoogeveen. De schakers kunnen alleen op vertoon van een geldige coronapas deelnemen aan het Nederlands kampioenschap. Dat betekent dat de ongevaccineerde denksporters zich dagelijks moeten laten testen en dat gaat volgens hen ten koste van de prestaties.

De meest in het oog springende schaker die protest aantekent, is de regerend Nederlands kampioen Lucas van Foreest. Ook zijn zus Machteld, Sipke Ernst en Ivo Maris behoren tot de groep aanklagers. Ze vinden dat de dagelijkse coronatest ten koste gaat van hun concentratie en ritme, en menen bovendien dat de coronapas niet noodzakelijk is. De eis om een negatief coronabewijs te tonen gaat namelijk gepaard met het feit dat het toernooi als evenement wordt aangeduid. Maar dat klopt niet, zeggen ze: er is geen publiek bij de wedstrijden.

Het Nederlands kampioenschap begint a.s. vrijdag in Hoogeveen. De spoedprocedure dient a.s. woensdag 13 oktober 2021 om 15.30 uur in Haarlem.

 

Gesprek

Reacties

1 reactie

Praat mee over deze bijdrage

Log in om mee te praten over deze bijdrage. Inloggen