Newspeak in Britse supermarkten kan rekenen op goedkeuring WEF

Newspeak in Britse supermarkten kan rekenen op goedkeuring WEF

Het World Economic Forum (WEF) verschuift de problemen rond voedselproductie en -bevoorrading naar de consument. Mensen voelen wereldwijd dat het eten duurder wordt en dat de schappen niet meer zo gevuld zijn als voorheen. Maar het WEF zweert bij een ‘Food Waste Challenge’, iets dat een aantal Britse supermarkten al hebben  opgepakt door creatief om te gaan met de houdbaarheidsetikettering.

Waitrose, Marks & Spencer, de Co-op en Morrisons zijn enkele grote verkopers van voedingswaren. Ze gingen aan de slag met hun versies van ‘te gebruiken tot’ en ’ten minste houdbaar tot (einde).’ Ze verwijderen de ‘best before’ stickers van honderden items. Tegelijkertijd vervangen ze de labels van ‘use by’ voor die van ‘best before.’ De voedselveiligheidsstandaard verschuift dus.

Het ‘European Food Information Council’ (EUFIC) geeft aan: ‘Je kunt producten beter niet eten na de ‘use by’ datum, maar je kunt ze nog wel eten na de ‘best before’ datum zolang het goed ruikt, smaakt en er goed uit ziet.’

Aanmoediging

Het is voortaan aan de consument om te bepalen wanneer de melk wel of niet meer houdbaar is. Die zou te veel zijn gaan leunen op de labels, waardoor mensen steeds vaker onnodig voedsel weggooien. Het artikel van het WEF haalt meerdere bronnen aan om die bewering te ondersteunen.

De Verenigde Naties en haar World Food Programme krijgt een prominente plek in wat men als een ‘WEF endorsement’, een goedkeuring van de nieuwe werkwijze rond etenswaren kan zien. Dat doen ze onder andere door rapporten en tweets van de transnationale organisatie aan te halen. Een lossere omgang met houdbaarheidsdata zou zorgen voor minder impact op het klimaat en bijdragen aan een eerlijkere toegang tot voedsel voor iedereen, is de boodschap.

Oplossingen

Het WEF zou het WEF niet zijn als er geen oplossingen werden aangedragen voor The Future of Food. Het globalistische netwerk is er telkens weer als de kippen bij om de helpende hand te bieden wanneer problemen zich aandienen. De laatste alinea van hun artikel wijst dan ook op apps die consumenten moeten gidsen naar voedsel dat wellicht ‘over datum’ (een begrip dat rekbaar blijkt), maar nog wel eetbaar en betaalbaar is. Daarnaast zijn er WEF-denktanks en initiatieven zoals de Food Waste Challenge die voedselverspilling tegen moeten gaan.

Treurig

Voedselverspilling is geen verzinsel. Het is een treurig verschijnsel in het licht van het volgende: ‘Het aantal mensen dat met acute voedselonzekerheid wordt geconfronteerd sinds 2019 is meer dan verdubbeld – van 135 miljoen naar 276 miljoen. In totaal hebben 48.9 miljoen mensen te kampen met een alarmerende vorm van honger. Daarnaast gaan meer dan 800 miljoen mensen elke nacht met honger naar bed,’ aldus een bericht van het World Food Programme in mei van dit jaar.

Een groot deel van die stijging komt volgens De Wereldbank op het conto van  coronabeleid wereldwijd: arbeidspotentieel werd na de uitbraak van corona op non-actief gesteld, productielijnen stopgezet en distributiekanalen werden verstoord.

Een bewustere omgang met voedsel kan leed voorkomen. Met dergelijke berichten weet het WEF dan ook vaak de sympathie te winnen of krijgt het tenminste het voordeel van de twijfel. Wie uitzoomt ziet de campagne van het WEF wellicht eerder als een vies doekje voor het bloeden.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.