Nieuwe incheck-app volgt treinreizigers tot op de meter nauwkeurig

Nieuwe incheck-app volgt treinreizigers tot op de meter nauwkeurig

Deze week startte een proef waarbij treinreizigers met behulp van een gps-systeem op hun telefoon kunnen in- en uitchecken. De uitvoerders presenteren het als een gemakkelijke manier om met meerdere vervoerders (zoals de NS en Arriva) te reizen. Critici volgen het experiment argwanend: ‘Je kunt precies zien bij welk fastfoodrestaurant je eten haalt op het station en hoe vaak.’

Nu.nl laat meerdere mensen aan het woord over de laatste ov-innovatie van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, en het landelijke innovatieprogramma OVpay. Het idee is dat reizigers op het station hun app met gps-systeem openen, waarna een QR-code wordt aangemaakt waarmee ze door de toegangspoortjes kunnen. Op de eindbestemming doen ze weer hetzelfde. De app zorgt ervoor dat meerdere vervoerders hun deel van de taart krijgen. Het voordeel voor de reiziger is volgens Translink en OVpay dat reizigers nu eenvoudig kunnen reizen met meerdere vervoerders. In de praktijk vergeten ze momenteel vaak in- en uit te checken bij de verschillende aanbieders van treinvervoer, menen ze.

Nauwkeurig

Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT & Recht aan de Radboud Universiteit, is sceptisch over de nieuwe toepassing. ‘Bij een ov-chipkaart weten ze wel waar je bent in- en uitgecheckt, maar hebben ze geen gegevens over wat jij in de tussentijd hebt gedaan.’ Dat kan met de nieuwe app wel: ‘Gps-signalen kunnen tot op een paar meter nauwkeurig zijn. In theorie kunnen ze dus ook zien dat je op Utrecht Centraal naar het toilet bent geweest en hoelang je daar hebt gezeten. Of bij welk fastfoodrestaurant je eten haalt op het station en hoe vaak.’

En het lastige in- en uitchecken dan, daar is dit toch een mooie oplossing voor? Een woordvoerder van Bits of Freedom denkt er het zijne van tegenover Nu.nl: ‘Als mensen al vergeten uit te checken met een ov-kaart, is de kans op vergeten dan niet groter met een app?’

Vraagteken

De vraag die boven de markt blijft hangen is: als het best wel wat nadelen heeft en de argumenten vóór niet zo heel sterk zijn… Want verreweg de meeste mensen reizen alleen maar met de NS. Bovendien kun je ook met je app nog steeds vergeten uit te checken, alleen blijft je gps-systeem je dan nog tot in de slaapkamer achtervolgen, wat de ov-chipkaart niet doet… Waarom dan überhaupt een proef?

De QR-code is niet meer weg te denken uit de maatschappij en het zou heel goed kunnen dat er alleen maar meer bijkomen. Wat nu een proef is, zal over een paar maanden zomaar aan het grote publiek kunnen worden aangeboden onder het mom van ‘handig en efficient.’ En de (anonieme) ov-chipkaart verdwijnt misschien wel via de achterdeur. Of zal de gps-vervoersapp geruisloos weer verdwijnen? De toekomst zal het uitwijzen.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.