Archief

Olympische transgender gewichtheffer benoemd tot ‘sportvrouw van het jaar’

oktober 8, 2021 Laila Mol

Laurel Hubbard, die de tijdens de Olympische Spelen in Tokio geschiedenis schreef als eerste transgender-atleet die deelnam aan een individueel onderdeel, is benoemd tot ‘sportvrouw van het jaar’ in haar thuisland, Nieuw-Zeeland.

Ondanks dat ze tijdens de Spelen geen enkele gewicht met succes heeft kunnen heffen, heeft de New Zealand’s University of Otago besloten haar deze award toe te kennen. Dit maakt Hubbard de eerste transgender ontvanger van de 113-jarige geschiedenis van deze prijs.

Hubbard werd een controversieel fenomeen doordat zij al eens eerder als een 20-jarige hij voor zijn land uitkwam als gewichtheffer. Onder andere de beroemde transgender ex-olympische atleet Caitlyn Jenner omschreef haar deelname aan de Olympische Spelen als ‘oneerlijk’.

Gesprek

Reacties

0 reacties

Praat mee over deze bijdrage

Log in om mee te praten over deze bijdrage. Inloggen