Studie wijst uit: Mensen raken te emotioneel gehecht aan robotcollega’s

Studie wijst uit: Mensen raken te emotioneel gehecht aan robotcollega’s

In situaties waar een menselijke werknemer een sterke emotionele band met zijn robotcollega ontwikkelt, kunnen de algehele “kwaliteit en prestaties” van het bedrijf afnemen, waarschuwde een groep Amerikaanse en Koreaanse onderzoekers.

Wetenschappers van de Universiteit van Michigan en de Zuid-Koreaanse Sungkyunkwan University publiceerden op 10 februari een onderzoek waaruit bleek dat in gevallen waarin een werknemer meer gehecht is aan een robot, er vaak een soort ‘wij-tegen-zij’-mentaliteit ontstaat. Hierbij concurreert de ‘band’ tussen mens en machine met de rest van het team, in plaats van een positieve bijdrage te leveren aan ’teamrelaties en -prestaties’.

De introductie van robots op de werkplek wordt tot nu toe als overwegend positief gezien, terwijl mogelijke negatieve gevolgen grotendeels over het hoofd worden gezien, aldus de onderzoekers.

Lionel Robert, universitair hoofddocent aan de University of Michigan School of Information, en Sangseok You, assistent-professor managementinformatiesystemen aan de Sungkyunkwan University, voerden een reeks experimenten uit om erachter te komen hoe overmatige binding tussen mensen en robots de algehele prestaties van een team beïnvloedt.

In een kwantitatief willekeurig laboratoriumonderzoek met 88 werknemers werden deze opgesplitst in 44 teams, elk bestaande uit twee mensen en twee robots. De teams kregen de taak om flessen vanaf verschillende punten te verplaatsen in een competitie-achtige omgeving. Nadat het experiment was afgelopen, werd de deelnemers gevraagd hoe ze hun prestaties en verbinding met hun menselijke en robotpartners beoordeelden. Het bleek dat, toen mensen meer een band met robots ontwikkelden, de kleine teams van vier (twee mensen plus twee machines) zich waarschijnlijk verder zouden verdelen in subgroepen, wat begrijpelijkerwijs de algehele kwaliteit en prestaties van het team ondermijnde.

De onderzoekers suggereerden ook een aantal oplossingen die zouden kunnen helpen voorkomen dat een dergelijk ongewenst proces zich binnen een bedrijf ontwikkelt. De aanbevelingen waren gebaseerd op de ervaringen van 112 respondenten uit verschillende industrieën waar mensen naast robots werken.

Het komt erop neer dat er speciale inspanningen moeten worden geleverd om de communicatie tussen mensen te verbeteren. Zo niet, dan kunnen ze zich in plaats daarvan aan machines gaan hechten.

Logo
Ons nieuws en interviews worden mogelijk gemaakt door onze leden. Help ons mee en word ook lid!
Word stamgast
Al vanaf €10 p/m
Reacties
Kruip aan de bar en klets mee over dit artikel.

Lees onze huisregels ook even. Wilt u ook meediscussiëren maar bent u nog geen lid? Meld u dan hier aan en geniet van alle voordelen.

Abonneer
Laat het weten als er
De nieuwsbrief met nieuws dat je nergens anders leest.